Zapowiedzi_title

CHO-JAZZ 2019

Termin lipiec 2019

2019 | Polska



Polecamy_title

Drzwi otwarte w Kinie Noteć

Fundusze_europejskie_mini

Zobacz jak to wyglądało. Po przeprowadzonym procesie pełnej cyfryzacji w Kinie Noteć, zorganizowaliśmy "drzwi otwarte". W tym dniu każdy mógł zobaczyć możliwości zakup...

więcej

CHODZIESKA KARTA KINOMANA

Karta_mini

SPECJALNA ŚWIĄTECZNA OFERTA PROMOCYJNA!

więcej


Inauguracja działalności Dyskusyjnego Klubu Filmowego DKF "Metropolis" w Kinie Noteć w Chodzieży


Metropolis_mini Inauguracja działalności Dyskusyjnego Klubu Filmowego DKF "Metropolis" w Kinie Noteć w Chodzieży. METROPOLIS reż Fritz Lang (1927) - czas: 92 min. z autorską muzyką na żywo zespołu Czerwie.
METROPOLIS
reż Fritz Lang (1927)  - czas: 92 min. z autorską muzyką na żywo zespołu Czerwie 
 
Futurystyczna wizja potężnego miasta, w którym wąska grupa uprzywilejowanych obywateli wspięła się na szczyt technicznych zdobyczy industrializmu. Życie toczy się tu pod samym niebem, mieszkańcy dawno oderwali się od przyziemnej codzienności, ciesząc się doskonale funkcjonującym mechanizmem miejskiej maszynerii. Futurystyczna idylla ma jednak swoją cenę. Ktoś musi przecież wprawiać cały mechanizm w ruch i pilnować, by wszystko poruszało się w idealnym rytmie. Głęboko pod ziemią, w zimnych, ciemnych korytarzach tkwi żywa siła wielkiego Metropolis, która niebawem ujrzy światło dzienne.
 
„Metropolis” jest niewątpliwie pierwszym istotnym filmem science-fiction. Z początku o dziwo było niedoceniane przez masy, co spowodowało pocięcie taśmy w celu skrócenia czasu trwania. Dziś uważane za jeden z najważniejszych filmów w historii kina i za ikonę swojego gatunku.
 
„Metropolis” jest jednym z filmów, które kształtowały przyszłość kina. Czerpało z niego wiele produkcji, między innymi „Łowca androidów” Ridleya Scotta, w którym tamtejsze miasto jest bardzo podobne do tego Fritza Langa. 
 
Z „Metropolis” wyłaniają się wizje przyszłości. Pierwszą z nich to rozwój techniki, czyli wzniesienie tytułowego miasta. Jest ono monumentalne, gęste od drapaczy chmur. Drogi nie znajdują się wyłącznie u podnóża wieżowców. Są one położone na różnych wysokościach, a pomiędzy nimi latają... dwupłatowe samoloty. Warto tutaj też wspomnieć o skonstruowaniu człowieka-maszyny. Jest to jednak nie do końca pozytywna wizja postępu, gdyż z jednej strony stanowi dowód ludzkich możliwości. Z drugiej strony zaś robot ten został wykorzystany do złych celów. 
 
Ta wizja nie jest jednak najważniejsza. W filmie chodzi przede wszystkim o podział społeczności na dwie grupy – dobrą i złą, na panów i ich sługi. Widać, że z „Metropolis” wyłania się smutny obraz świata. Robotnicy przedstawieni są w sposób zmechanizowany. Ich ruchy nie są płynne, przypominają ruchy maszyn. Do tego ubrani są zawsze tak samo – w skromny strój fabryczny. Wykonują nieludzką pracę i nikt nie przejmuje się ich losem. Mieszkańcy natomiast zabawiają się w najlepsze w Yoshiwarze. 
 
Dzieło Fritza Langa nie ukazuje jednak wyłącznie wizji przyszłości. Zostały w nim przywołane dwa motywy biblijne. Pierwszym z nich jest historia wieży Babel (nieprzypadkowo główny budynek miasta został nazwany Nową Wieżą Babel). Jej cel to zobrazowanie zaistniałej w Metropolis sytuacji. Umysły, które wymyśliły wierzę nie mogły jej wznieść. Dlatego wynajęły płatnych robotników. I w ten oto sposób dla jednych budowa była rzeczą świętą, a dla drugich męczarnią. Chociaż wszyscy mówili w jednym języku, nie mogli się porozumieć. Dokładnie tak samo było w tytułowej metropolii. Stąd też wywodzi się motto: „Rozjemcą pomiędzy rozumem a siłą musi być serce”. 
 
Drugi motyw zaś pochodzi z Apokalipsy Świętego Jana i również ma swoje odzwierciedlenie w mieście. Chodzi tu o niewiastę dosiadającą siedmiogłowego smoka. Jest to symbol człowieka-robota, któremu nadano twarz Marii. Miał on doprowadzić do katastrofy. Do tego mamy jeszcze postać Śmierci, która obrazuje zagładę wiszącą nad Metropolis. 
 
Od strony technicznej film również zachwyca. Mimo że pochodzi z dalekiej przeszłości, może spodobać się nawet bardzo wybrednym widzom i wielbicielom współczesnych produkcji. W ciekawy sposób są pokazane niektóre kadry z napisami. Mianowicie poruszają się (opis podziemi – opadanie, a opis miasta - wznoszenie się). Niewątpliwie muzyka stanowi jedną z najważniejszych zalet "Metropolis". Towarzyszy ona nam przez cały czas, wzmagając przeżywane emocje. Gra aktorska również stoi na wysokim poziomie. Wszyscy aktorzy są bardzo żywi i cały czas zachwycają nas swoją grą ciała. 
 
Warto sięgnąć po ten obraz. Nie tylko w celu poznania początków kina, ale również dlatego, że jest to jedno z pierwszych monumentalnych widowisk. Do tego film ten jest dość nietypowy, jak na swoje czasy, gdyż pojawia się w nim sporo symbolizmu. „Metropolis” potwierdza też dominację Niemców w okresie dwudziestolecia międzywojennego i jest chyba najlepszym filmem niemym w historii.

 



Więcej podobnych tematów w kategorii Aktualności

Komentarze

dodaj komentarz

Repertuar

Info_brakseansow